Ada Breedveld
In het weekend van zaterdag 25 en zondag 26 juni 2022 exposeert de kunstenares Ada Breedveld in de toren van de Sint Martinuskerk in Woudrichem.
De expositie is geopend van 13.00-17.00 uur.
Over Ada
Ada Breedveld is geboren in Dordrecht in 1944, in het begin van de hongerwinter. Haar ouders waren gevlucht uit Rotterdam na het bombardement in mei 1940. Van jongs af aan tekent en schildert zij, waar en wanneer het maar kan. Zij moet en zij zal kunstenares worden. Maar naar school gaan en een opleiding volgen aan de kunstacademie is aan haar niet besteed. Op haar eigen kompas experimenteert zij en leert zichzelf het vak. Het leven is haar leerschool. Nadat zij zich de techniek van werken met acrylverf machtig heeft gemaakt, ontstaan haar veelkleurige werken waarmee zij bekendheid verwerft. Wonend en werkend in Rotterdam begint zij in de jaren zeventig te exposeren en wint in die tijd onder meer de publieksprijs van het Kunstcentrum Lijnbaan. In 1980 krijgt Ada in Rotterdam haar eigen atelier in een schoolgebouw. Enkele jaren later verhuist zij en werkt vanaf die tijd vanuit haar atelier in Amsterdam. Haar carrière komt in een stroomversnelling en zij krijgt internationale bekendheid en exposeert veelvuldig ook in het buitenland.
Over haar werk
Schilderen, zegt Ada Breedveld, doe ik al mijn hele leven. De kwast is het verlengstuk van mijn gevoelsleven. Daarmee kan ik mij uitdrukken op de meest optimale manier.
Het materiaal geeft mij de uitdaging om zo een wereld te scheppen, die de illusie wekt van een werkelijkheid. Een werkelijkheid die niet echt bestaat, maar wel als zodanig wordt ervaren. Zoals in een droom het onwerkelijke als werkelijk beleefd wordt.
Haar werk kenmerkt zich door fantasierijke, kleurrijke en vooral vrolijke combinaties, mede geïnspireerd door haar kennismaking met de surrealisten en de magisch realisten. Haar grote voorbeeld is de kunstschilder Henri Rousseau (1844-1910) met zijn in naïeve stijl geschilderde kleurrijke fantasievolle oerwouden en dieren. Een autodidact, net zoals zij.
Ook haar schilderijen zijn in stijl naïef te noemen.
De imposante vrouw en moeder
Typerend in stijl en in thema zijn de imposante en aanwezige vrouwen. De anatomie van de vrouwen, zegt zij, is niet getrouw de werkelijkheid maar wel heel herkenbaar voor iedereen.
Mijn schetsen voor een schilderij, ontstaan meestal intuïtief vanuit een verlangen naar vrede en geborgenheid, harmonie en troost. De moeder staat centraal, zij is de persoon die dat allemaal vertegenwoordigt in de droom of wens van ieder levend wezen. Waar ook ter wereld is zij de persoon die daarvan het zinnebeeld is, zij verzorgt, beschermt en voedt ons.
De vogel
In bijna elk schilderij schilder ik een vogel, deze staat symbool voor de vrouwelijke aard. Een vogel is een klein kwetsbaar wezentje die tegelijkertijd een enorme kracht heeft.De vogel legt grote afstanden af om haar broedplaats te kunnen bereiken. Dit is zoals ik de vrouw zie; kwetsbaar en krachtig, beiden in haar verenigd. Ik vergroot echter niet alleen ”moeder de vrouw” uit in mijn werk maar verbeeld ook haar sensualiteit.
http://www.adabreedveld.nl
________________
Ad Los, 10 mei 2022d